Magento5 min lezen

4 Hypernode processen die voorkomen dat je shop down gaat bij performance problemen

Door Evelien op vrijdag, 10 augustus, 2018

4 Hypernode processen die voorkomen dat je shop down gaat bij performance problemen

In dit artikel

De performance van een shop kan om veel verschillende redenen (tijdelijk) verslechteren. Een shop gaat bijvoorbeeld over de limieten van de hostingruimte heen, Magento processen slaan op hol, of er ontstaan problemen na het updaten van een extensie. In de praktijk stuit elke shop wel eens op onverwachte obstakels. Dan is het prettig om te weten dat Hypernode je shop, soms ongemerkt, een flinke steun in de rug biedt. 
Ons Hypernode platform bevat diverse slimme features die kunnen voorkomen dat je shop down gaat bij performance problemen. Het merendeel heb je niet eens door en redt jou in no time van problemen waarvan jij niet eens wist dat je ze had. En daarom lichten we er graag eens een paar voor je uit.

#1 Automatic recovery

Een Hypernode kan offline raken of niet meer reageren. Daar kunnen diverse redenen voor zijn. De shop heeft bijvoorbeeld meer bezoekers te verwerken dan de server resources aankunnen. Of er slaan processen in de Magento applicatie op hol en zorgen zo voor problemen. Dit is niet sporadisch, maar het komt elke dag een paar keer voor bij shops op ons platform. Dat is nu eenmaal inherent aan een website met veel functionaliteiten, taken en processen.
De oplossing zelf is niet ingewikkeld: vaak is de Hypernode weer up te krijgen door processen af te sluiten of opnieuw op te starten. Wat uitdagender is, is om dit zo snel mogelijk te doen zodat de downtime die hierbij oploopt zo kort mogelijk is. En daarin loopt Hypernode ver voor op andere Magento hosters door dit soort reddingsacties te automatiseren.
Op het moment dat ons script detecteert dat niet alle services (PHP, NGINX, MySQL) op de Hypernode draaien, gaat onze monitoring af. Onze slimme monitoring achterhaalt in een mum van tijd welke specifieke service voor problemen zorgt en herstart deze geheel automatisch. Als deze reddingsactie niet het gewenste effect heeft, dan volgt direct automatisch een herstart van de Hypernode. In zeker 90% van de gevallen is het probleem hiermee opgelost. Pas als dat niet het geval komt er menselijk handelen aan te pas. Er wordt dan techneut gealarmeerd om handmatig het probleem te onderzoeken en op te lossen. De reactietijd van automatisering is altijd sneller dan die van een mens. Dit hele proces duurt op z’n hoogst 10 minuten. Dat betekent dat je webshop bij problemen zo’n 3 keer sneller weer up is dan bij niet-geautomatiseerde recovery-acties. Je kunt je voorstellen dat dit voordeel buiten werktijden, wanneer techneuten niet al achter een computer zitten, nog veel groter is.

#2 Out-of-memory event

Op het moment dat het volledig beschikbare geheugen van een Hypernode in gebruik is, wordt automatisch een noodprocedure gestart. Daarbij worden niet-essentiële processen gestopt om ervoor te zorgen dat kritieke processen (die ervoor zorgen dat je shop online blijft) kunnen doorlopen. Na een noodingreep sturen we een e-mail zodat je op de hoogte bent van de ingreep en eventueel onderzoek kunt doen naar de achterliggende reden van het hoge geheugengebruik.

#3 Log rotation

In logfiles wordt veel informatie opgeslagen. Heel nuttig, maar als je logs niet periodiek verwijdert wordt een logfile veel te groot en slokt deze een onnodig groot deel van de beschikbare diskruimte op. Bij Hypernode maken we gebruik van een dagelijkse log rotation om ervoor te zorgen dat een logfile nooit te groot wordt. Verouderde logs worden automatisch verwijderd. Dat doen we voor veel verschillende logs.

#4 Emergency log truncation

Voor NGINX en SFTP logs doen we nog wat extra’s. Het kan gebeuren dat er door een fout in de code van de shop in heel korte tijd zóveel logs weggeschreven worden dat een logfile buitenproportioneel groot wordt. Log rotation alleen is dan niet voldoende, omdat dit maar één keer per dag uitgevoerd wordt. Om te voorkomen dat NGINX- en SFTP logfiles zo groot worden dat de disk van een Hypernode volloopt en de shop down gaat, verwijderen we automatisch logs als een logfile te groot wordt. Uiteraard sturen we jou of je technisch beheerder even een mailtje als we deze noodgreep hebben moeten uitvoeren op jouw Hypernode. Je weet dan gelijk dat er iets in je shop niet lekker loopt wat opgelost moet worden.

De reactietijd van automatisering is altijd sneller dan die van een mens.

Unieke stabiliteit en betrouwbaarheid dankzij gestandaardiseerde setup

Door zoveel mogelijk acties en processen te automatiseren wordt kostbare tijd bespaard en wordt voorkomen dat onverwachte performance problemen leiden tot downtime van een shop. Dit kunnen we overigens alleen doen omdat we gebruik maken van een gestandaardiseerde setup. Iets waar we, met 20 jaar hostingervaring, heilig in geloven. Standaardisatie betekent dat elke Hypernode dezelfde setup heeft. Binnen die setup heb jij of je technisch beheerder overigens flink wat vrijheid (dat zal je nog verbazen) maar het zorgt er tegelijkertijd voor dat we met bovengenoemde processen onevenaarbare stabiliteit en betrouwbaarheid kunnen bieden.
 
[widget id=”magereport_widget-5″ /]

Hi! Mijn naam is Dion, Account Manager at Hypernode

Wil je meer weten over Hypernode's Managed E-commerce Hosting? Plan je online meeting.

plan een een-op-een meeting tel:+31648362102

Visit Hypernode at