Hoe downtime jouw online succes en prestaties beïnvloed

Het is logisch dat downtime leidt tot conversieverlies. Maar het kan ook een negatieve invloed hebben op je SEO en leiden tot reputatieschade. In dit artikel leggen we uit hoe je dit samen met je hostingprovider kunt voorkomen.

Wat is downtime?

Downtime is een term die wordt gebruikt om te verwijzen naar een periode waarin een systeem niet beschikbaar is. In e-commerce verwijst downtime specifiek naar de tijd dat een bezoeker een webshop niet kan bereiken. In de meeste gevallen is downtime het gevolg van het niet functioneren van een systeem. Dit kan door veel dingen worden veroorzaakt; bijvoorbeeld systeem-, applicatie- of opslagstoringen, menselijke fouten of cyberaanvallen.

Downtime loopt snel op

Als je 99,9% uptime hebt, wat veel is, komt het nog steeds neer op 8,77 uur downtime per jaar. Dit staat gelijk aan 43 minuten downtime per maand. Je kunt je voorstellen hoe snel dit oploopt wanneer je uptime slechts 99,5% of 99% is. Simpel gezegd: een niet-beschikbare webshop kost je geld.

Wanneer je webshop offline gaat…

Elke minuut dat jouw webshop niet beschikbaar is, loopt je inkomsten mis. Potentiële klanten kunnen je site niet bereiken en kunnen daarom geen informatie vinden over je merk en je producten. Het belangrijkste is dat er geen aankopen kunnen worden gedaan omdat je webshop niet beschikbaar is.

Ook reputatieschade is het gevolg van downtime. Jouw klanten verwachten dat je webshop 24/7/365 online is. Als je webshop niet bereikbaar is, raken klanten geïrriteerd en is de kans groot dat ze negatieve mond-op-mondreclame gaan verspreiden via Sociale Media. Dit schaadt je merkimago en je loopt een groot risico om bestaande en nieuwe klanten te verliezen.

Het effect van downtime op SEO en SEA

Negatieve impact op uw SEO-ranking

Je klanten zijn niet de enigen die het niet waarderen dat je webshop offline is; Google vindt het ook niet leuk. Als de Google-crawler een interne serverfout (error 500) krijgt, heeft dit negatieve gevolgen voor uw positie in de zoekresultaten.

Negatieve impact op uw SEA

Wanneer je webshop offline is en je advertenties gebruikt, sturen de advertenties verkeer naar een online winkel die niet beschikbaar is, ook al betaal je voor die advertenties. Dit is natuurlijk zonde van je SEA-budget.

Hoe hosting de uptime van je webshop beïnvloedt

De kwaliteit van je e-commerce hosting heeft een grote impact op de uptime en dus de beschikbaarheid van je webshop. Maar er zijn veel meer factoren waarom hosting uw online succes beïnvloedt. Wil je meer weten, download dan onze Whitepaper over Het belang van hosting bij Conversie Optimalisatie!

In deze uitgebreide paper gaan we in op de commerciële waarde van e-commerce hosting en leggen we uit waarom de keuze voor een hostingprovider niet alleen een technische, maar ook een commerciële beslissing is.

Als u vragen heeft, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen!