Customer Stories6 min lezen

5 kenmerken van succesvolle e-commerce shops

Door Merel Mensink op woensdag, 1 december, 2021

5 kenmerken van succesvolle e-commerce shops

In dit artikel

Bij Hypernode werken wij dagelijks met de meest succesvolle webshops van Nederland. Naast het feit dat wij dit natuurlijk supergaaf vinden, leren wij hier ook nog eens veel van. De meest succesvolle webshops hebben, zo merken wij, een flink aantal dingen met elkaar gemeen. Om jullie een inzicht te geven in deze gemeenschappelijke kenmerken hebben we er 5 hiervan op een rijtje gezet.

1. Ze hebben een duidelijke strategie

Wij hebben tientallen klanten die in de Twinkle top 100 staan en wat ons bij al die klanten opvalt is dat zij een duidelijke strategie hebben uitgedacht, maar belangrijker nog: deze ook structureel uitvoeren.

2. Innovatie staat hoog op de agenda

Wanneer je succesvol bent, is het ook zaak succesvol te blijven. Wie binnen de e-commerce wereld stilstaat wordt aan alle kanten keihard voorbij gestreefd. De concurrentie is vaak moordend. Hoe zorg je ervoor dat je de concurrentie inhaalt of voorblijft? Onze visie is dat je innovatie hoog op de agenda moet hebben staan. Dit zien wij gelukkig ook bij onze klanten. Zo heeft Lampenlicht eind vorig jaar het volledige IT landschap op de schop gegooid. Door hun e-commerce platform te upgraden heeft Lampenlicht de volledige customer journey afgedekt. In een tijd waarin bedrijven voor iedere oplossing een apart software pakket hebben, heeft Lampenlicht het voor elkaar gekregen dat dit volledig geïntegreerd is in één systeem.

Alle business logica vanuit het ERP-, PIM-, BI-systeem en Salesforce is daaraan gekoppeld. Er is nu een superflexibele frontlaag ontstaan en opschalen is snel mogelijk. Iets waarvan we bij Hypernode natuurlijk houden. Inzetten op innovatie hoeft niet te betekenen dat je nu al innovatief bezig bent, maar als je kansen ziet om te innoveren deze met beide handen aangrijpt. Om deze kansen te zien moet je een lerende mindset hebben. Leren van collega’s, van concurrenten, van andere succesvolle bedrijven etc.

3. Ze hebben state of the art hosting

Wanneer je succesvol wilt zijn in de e-commerce wereld kom je niet meer weg met goedkope hosting. Bij een state of the art webshop, hoort ook state of the art webhosting. En dat is precies wat wij met Hypernode beloven te leveren. Als je dacht dat jij veeleisend was, dan moet je zeker eens vragen welke eisen wij aan de beste hosting stellen. We hebben honderden voorbeelden van webshops welke na het overstappen naar Hypernode hard groeiden in omzet. Uit diverse onderzoeken is al gebleken dat een tragere webshop zorgt voor minder conversies en dus minder omzet vanuit je webshop. Snelheid is belangrijk, maar performance draait om meer dan alleen snelle webhosting. De kracht ligt in het juiste samenspel tussen de webhoster, de webbouwer en de klant. Zo ontstaat een krachtige driehoek die optimaal rendeert. Samen kijken we wat nodig is nu, maar ook zeker in de toekomst. Webshops moeten meer dan ooit schaalbaar en flexibel zijn. Een belangrijk fundament hiervoor is de hosting. Zonder dit fundament stort je huis in.

Het begint al bij het opstellen van KPI’s, deze doe je normaal gesproken op basis van data. Hierna begint het sturen op data pas echt. Wij zien dat onze meest succesvolle klanten niet ‘iets’ doen met data, maar dit maximaal hebben geïntegreerd binnen hun bedrijfsprocessen. Zo won onze klant Kees Smit Tuinmeubelen eerder dit jaar een award voor ‘Best Use of Data’. “Continue optimalisatie vanuit de gebruikers en snel schakelen in het proces had een grote impact op het behalen van onze ambitieuze doelstelling,” aldus Mitchel Oude Nijhuis, mede-eigenaar en directeur E-commerce & Marketing bij Kees Smit.

Maar data hoeft niet alleen gebruikt te worden in het maken van slimme online keuzes. Zo heeft een andere klant Brandfield online data gebruikt om offline substantiële keuzes te maken. Uit de monitoring van klantdata bleek dat veel klanten in Maastricht, Eindhoven, Breda en Nijmegen wonen. Deze data heeft Brandfield onder andere gebruikt om vestigingen te openen in deze steden.

Kortom, de meest succesvolle bedrijven gebruiken data om zowel offline als online beslissingen te nemen. Het voeren van een bedrijfsstrategie op basis van alleen onderbuikgevoel is niet meer van deze tijd.

4. Ze zijn datagedreven

Het begint al bij het opstellen van KPI’s, deze doe je normaal gesproken op basis van data. Hierna begint het sturen op data pas echt. Wij zien dat onze meest succesvolle klanten niet ‘iets’ doen met data, maar dit maximaal hebben geïntegreerd binnen hun bedrijfsprocessen. Zo won onze klant Kees Smit Tuinmeubelen eerder dit jaar een award voor ‘Best Use of Data’. “Continue optimalisatie vanuit de gebruikers en snel schakelen in het proces had een grote impact op het behalen van onze ambitieuze doelstelling,” aldus Mitchel Oude Nijhuis, mede-eigenaar en directeur E-commerce & Marketing bij Kees Smit.

Maar data hoeft niet alleen gebruikt te worden in het maken van slimme online keuzes. Zo heeft een andere klant Brandfield online data gebruikt om offline substantiële keuzes te maken. Uit de monitoring van klantdata bleek dat veel klanten in Maastricht, Eindhoven, Breda en Nijmegen wonen. Deze data heeft Brandfield onder andere gebruikt om vestigingen te openen in deze steden.

Kortom, de meest succesvolle bedrijven gebruiken data om zowel offline als online beslissingen te nemen. Het voeren van een bedrijfsstrategie op basis van alleen onderbuikgevoel is niet meer van deze tijd.

5. Ze kozen eerst een duidelijke niche

In het huidige online landschap is het haast onmogelijk geworden om een webshop te beginnen die meerdere niches afdekt. Als je veel van alles doet, is het lastig om ook in alles extreem goed te worden. Want extreem goed moet je zijn, wil je als webshop op de lange termijn miljoenen omzet draaien. Klanten van ons zijn groot geworden door een duidelijke niche te kiezen. Denk aan lampen, tuinmeubelen, sieraden, baby artikelen, bedden etc. Wanneer webshops succesvol zijn in een bepaalde niche zie je dat veel van hen uitbreiden binnen deze niche. Een uitbreiding kan zijn in het productassortiment, of door bijvoorbeeld fysieke vestigingen te openen. Sowieso zien we dat steeds meer niche webshops, ook fysieke winkels openen. Door dit op de juiste manier met elkaar te integreren ontstaat er vaak een gezonde duurzame omnichannel strategie en kan je een grotere klantgroep bedienen.

Hi! Mijn naam is Dion, Account Manager at Hypernode

Wil je meer weten over Hypernode's Managed E-commerce Hosting? Plan je online meeting.

plan een een-op-een meeting tel:+31648362102

Visit Hypernode at