Achter de schermen bij afdeling Techniek

Byte is dé webhoster waar je moet zijn voor cluster- en Magento hosting. Maar wie zorgen er eigenlijk voor dat jouw site altijd snel, altijd veilig, altijd bereikbaar én altijd voorbereid is op extra veel bezoekers? Velen weten niet welke helden hier eigenlijk achter zitten. Hoog tijd om daar verandering in te brengen! 😉

Maak kennis met de afdeling Techniek. Een team van 14 knappe (en ook nog eens slimme;))  koppen die er dagelijks voor zorgen dat het clusterplatform en het Hypernode platform als een zonnetje blijven draaien! Ik vroeg ze hoe het is om op de afdeling Techniek te werken.

Wat is het leukste aan werken op de afdeling Techniek?

Tim

Tim


“De afwisseling van verschillende technieken en uitdagingen. De ene keer programmeer je een Python-script, de andere keer stel je mailservers in. Ook heb je regelmatig contact met klanten die blij zijn met jouw oplossing”, aldus Tim.
Dat het beheren van serverclusters, het programmeren van het Service Panel en alles wat daarbij komt kijken geen eitje is is duidelijk. Tim: “Je kan goed zijn op verschillende vlakken. De één is goed in programmeren in Python, de ander specialiseert zich in netwerken bouwen. Zo heeft iedereen zijn eigen specialiteiten en vullen we elkaar goed aan. Je moet wel de interesse en nieuwsgierigheid hebben om je te verdiepen en nieuwe dingen te leren.”

Wat moet je goed kunnen als techie bij Byte?

Nick

Nick


“Ik denk dat je persoonlijkheid en manier van werken belangrijk zijn voor hoe je in het team past. Bij Byte zijn er geen managers die constant over je schouders mee kijken en zeggen wat je moet doen, dus de nodige zelfstandigheid en verantwoordelijkheid wordt verwacht”, zegt Nick, nog een held van de afdeling Techniek.
Ook belangrijk: je moet je niet te veel hechten aan je slaappatroon ;-). Onderhoud en upgrades moeten ’s nachts gebeuren, dan zijn er immers veel minder bezoekers. Daarnaast heb je als techneut ook heldendienst. Als held sta je ‘s nachts standby. Mochten er dan storingen aan het platform zijn, dan verhelp je die. Klanten met SLA Plus kunnen ook buiten kantoortijden technische hulp inschakelen wanneer ze een probleem hebben met hun website of webshop en ook die moet de held oplossen. Om als techneut bij Byte te werken moet je wel bereid zijn klanten goed te helpen, of het nou overdag, in de avonduren of op een feestdag is.

Wat is jullie meest ingewikkelde project tot nu toe?

Zelfs techies zijn mensen ( wie had het gedacht? 😉 ) en ieder heeft zijn eigen uitdagingen.
Tim: “De upgrade van PHP 5.3 naar PHP 5.4 was echt geen feestje. Elke wijziging heeft effect op websites die bij Byte gehost worden. PHP zit verwerkt in de web-, app- en shellservers. Hoewel er wel wat complicaties waren is het toch gelukt en dat is awesome! We gebruiken nog steeds dezelfde methode: zo voegden we PHP 7 toe zonder veel wijzigingen.”
Nick: “Begin dit jaar ben ik bezig geweest met onze load balancers, waarbij we onze clusters ingericht hebben voor Varnish. Bij cluster 1 was het erg spannend omdat deze niet alleen werkte als webcluster maar ook diensten als DNS, mail en FTP deed. We hebben dit aangepast zodat websites in een eigen cluster zijn gaan draaien zonder dat klanten dit merken. Gelukkig is het vlekkeloos verlopen!”

Rick

Rick


Rick (a.k.a. Fred) is één van de verantwoordelijke voor Hypernode, een complex platform om te beheren: “Ons moeilijkste project was Hypernode-control, het cloud orchestration systeem van Hypernode. Het zorgt ervoor dat nieuwe Hypernodes automatisch worden aangemaakt en Hypernodes snel geüpdatet kunnen worden. Dit systeem is volledig geautomatiseerd: gaat er iets extern fout, dan wordt het automatisch gemaakt.”

Met welk project zijn jullie op dit moment bezig?

Deel uitmaken van de afdeling Techniek betekent niet dat je alleen maar updates uitvoert, nieuwe servers toevoegt en nieuwe clusters inricht. Eigen inzet en ideeën worden ook gewaardeerd.

Jeroen

Jeroen


Heb je een Magento Dedicated Server bij Byte? Dan kun je binnenkort gebruik maken van Varnish met SSL. Jeroen: “Ik ben het SSL eindpunt aan het verplaatsen van Apache naar HAProxy, waardoor Magento dedicated klanten ook Varnish kunnen gebruiken in combinatie met SSL”. Als klant merk je er (nu nog) niets van, maar Techniek zorgt er achter de schermen voor dat jouw sites straks nóg beter draaien!
Service Panel: Hypernode

Service Panel: Hypernode


Hypernode wordt ook met de dag beter. Rick: “We werken aan een pagina waarop alle wijzigingen aan een Hypernode real-time worden bijgehouden. We sturen hiervoor een soort ‘Track and Trace-code’ mee. Zodra er iets verandert in de Hypernode wordt dit teruggekoppeld naar het Service Panel (API call naar de job) en dan ziet de klant dat er iets veranderd is.”
 
Kortom: de helden op de afdeling Techniek bij Byte zorgen ervoor dat jouw sites perfect draaien. Ben jij al helemaal wegwijs in de wereld van 0-etjes en 1-tjes? Byte zoekt versterking!
[widget id=”magereport_widget-5″ /]