De nieuwe Byte Kennisbank

Alles is wel eens aan een opfrisbeurt toe, zo ook onze Kennisbank. De afgelopen weken hebben we hard gewerkt aan een nieuwe en verbeterde versie van de Kennisbank. Dit naar aanleiding van feedback van onze klanten en de wens om er zelf makkelijker mee te kunnen werken. En vanaf vandaag is het zover: de Kennisbank draagt een nieuw jasje en is (aan de achterkant) verhuisd van MediaWiki naar WordPress!

Byte Kennisbank … Que?

Dagelijks wordt zo’n 1500 keer onze Kennisbank geraadpleegd om een antwoord te vinden op een vraag. De reacties die we binnenkrijgen over de Kennisbank zijn erg positief. Hij is erg uitgebreid en de onderwerpen zijn breder dan technische hostingproblemen. Ze helpen je bijvoorbeeld ook met het instellen van je e-mail op je iPhone en leren je stap-voor-stap hoe je een screenshot maakt. Dit laatste is overigens het best belezen artikel … 😉

 

Waarom deze verbeterslag?

1. Betere aansluiting bij de gebruikers

In onze klanttevredenheidsonderzoeken besteden we apart aandacht aan de Kennisbank. We krijgen (te) vaak terug dat men nog wat meer helderheid in de structuur zou zien. Handigheidjes zoals filters of breadcrumbs zijn meerdere malen genoemd. Helaas liet het achterliggende systeem dit soort elementen niet toe, of waren we niet tevreden met de werking ervan. We zijn dus op zoek gegaan naar een systeem waarin we meer mogelijkheid hebben om dit soort plugins te gebruiken.

2. Efficiënter beheer

De eindredactie van de Kennisbank ligt bij een speciaal opgericht team. Zij bewaken de kwaliteit en zorgen ervoor dat artikelen up-to-date zijn. Onze Kennisbank is inmiddels echter zo groot geworden dat zij niet alles zelf bij kunnen houden. Om de content dus zo up-to-date mogelijk te houden, vinden we het belangrijk dat elke Byter kleine aanpassingen in de artikelen moet kunnen maken. In het oude systeem, MediaWiki, is dat wel mogelijk, maar niet erg gebruiksvriendelijk. MediaWiki heeft namelijk geen teksteditor. Het editen van tekst en toevoegen van afbeeldingen gaat net even anders. Ben je niet gewend ermee te werken, dan is het best even zoeken en die tijd besteden we liever aan andere dingen.

 

Wat hebben we gedaan:

Nieuwe Byte KennisbankWe hebben een onderzoek gedaan naar verschillende knowledgebase-oplossingen. Een WordPress installatie met een knowledgebase plugin kwam als beste uit de bus. WordPress is een veel gebruikt CMS waarvoor regelmatig updates met beveiligings- en performanceverbeteringen worden uitgebracht. Voor WordPress schieten voortdurend nieuwe plugins uit de grond en technieken als Varnish Cache en Redis Cache draaien er moeiteloos op.

Vervolgens stonden we voor de uitdaging om alle content in WordPress te krijgen. Met de tool cms2cms.com was dit gelukkig een fluitje van een cent. Natuurlijk ben je nog wel enkele weken bezig om ook de details recht te trekken.

Wat restte was de gebruiksvriendelijkheid: hoe kunnen we deze nu nog beter maken zodat gebruikers gemakkelijk hun weg vinden in de Kennisbank? Zo hebben we breadcrumbs toegevoegd en hebben we de eerste stappen gezet om in de rechterkolom gerelateerde artikelen te laten zien. Dit laatste kost helaas nog wat tijd, dus heb nog even geduld.

Tot slot: de oude URL was byte.nl/wiki. Eigenlijk heel verwarrend als het de naam ‘Kennisbank’ draagt. We hebben de URL dus gewijzigd naar byte.nl/kennisbank.

 

En jij als gebruiker?

  1. Wijzig je bookmark naar byte.nl/kennisbank
  2. Loop jij ergens tegenaan, of weet je hoe we het nog fijner kunnen maken? Mail ons graag op support@byte.nl of gebruik de feedback-tool rechts in beeld in elk artikel. Samen met de gebruikers kunnen we veel effectiever verbeteringen doorvoeren.

 

Scan je eigen Magento shop op veiligheidslekken

Related Post