Events7 min lezen

Verslag MUG: Traffic genereren, hoe doe je dat?

Door Miranda op dinsdag, 4 februari, 2014

In dit artikel

Input voor traffic generatie naar je webshop

Genoeg input voor traffic genereren

Afgelopen donderdag vond de eerste Magento User Group van 2014 plaats. We knalden het jaar in met het onderwerp “Traffic genereren naar je webshop”. Na de drukte van de feestdagen biedt een nieuw jaar een mooi moment om na te denken over hoe je zo veel mogelijk bezoekers naar je webshop kunt trekken. Een bomvolle zaal met zowel beginnende als gevorderde Magento webshophouders hadden er weer zin! Na het welkomstwoord van Gruus van Woerkom (Byte), Ray Bogman (SupportDesk) en Guido Jansen (Dutchento, wie kent ‘m niet? ;-)) kreeg iedereen een stapel post-its en een stift. Iedereen kreeg de opdracht om zijn manier(en) van traffic genereren op te schrijven en onder te verdelen in de categorieën; Offline, Online, on site en Online, off site. Net als bij de MUG “top 10 Magento extensies“, hingen de muren al snel vol met vrolijk gekleurde post-its. De populairste aangedragen manieren bespreken we in willekeurige volgorde in dit blog.

Het MUG team

Het MUG team

Offline traffic genereren

Traffic genereren door acties buiten je website en internet om

  • Free publicity
    Voorbeeld: rond het WK een oranje overhemd opsturen naar diverse radiostations met als doel om in een ‘loting’ of op de radio te komen of even in de uitzending te komen. Dit kan bij succes 2.000 tot 10.000 extra bezoekers naar je website trekken.
  • Merkbuilding
    Puur door je merk overal te herhalen (in de theorie wordt gesproken over minimaal 7x). Hierbij wek je de interesse van de ontvanger en zal een kijkje op je website gaan nemen.
  • GoodiesVoorbeeld: een aantal goodies uit jouw webshop weggeven. De personen die de goodie hebben gekregen en meer willen weten over het product, gaan vervolgens op zoek naar het product in Google. Belangrijk hierbij is dat je een goede positie hebt in de Google resultaten.
  • Stopplekken
    Denk hierbij aan plekken in een blad die leeg blijven door onvoldoende interesse. Benader deze bladen persoonlijk en zorg voor goede goodwill, vaak kan je dan gratis of heel goedkoop adverteren. Een visueel aantrekkelijke advertentie zorgt voor extra traffic!
  • Kortingscodes
    Bijvoorbeeld door een geprinte kortingsbon bij een bestelling te doen voor korting op een nieuwe aankoop via de website.
  • Loyaliteit
    Voorbeeld: een bedrijf dat shirts voor lange mannen verkoopt laten promoten door een lange man die ook alleen lange mannen laten aanspreken. Dit draagt bij aan de betrouwbaarheid van je product.

V.l.n.r. Gruus van Woerkom, Ray Bogman, Guido Jansen

V.l.n.r. Gruus van Woerkom, Ray Bogman, Guido Jansen

Online, on site traffic genereren

Traffic genereren met behulp van je eigen website

  • SEO
    Iedereen was het erover eens, dit is de belangrijkste in deze categorie. Ondanks dat, was hier nog veel over te leren. Hoe ga je bij SEO een stapje verder? Genoemde voorbeelden: zorg dat je de merken die je verkoopt goed positioneert, deze verkopen namelijk goed omdat er via Google op merknamen worden gezocht. Als je onbekende merken verkoopt, dan is het belangrijk dat je de belangrijkste trefwoorden voor jouw product zorgvuldig kiest.
  • Multisite tabs
    Uit ervaringen uit de zaal bleek dat multisite tabs tot wel 30% extra conversie kunnen zorgen.
  • Content
    Heb je interessante content? Stuur deze dan op naar bloggers en vraag hen een blog erover te schrijven. De links die zij vervolgens plaatsen zijn goed voor de SEO en dus meer traffic.
  • LinkbuildingBloggers zijn al een vorm van linkbuilding. Tijdens de sessie kwam duidelijk naar voren dat studentenblogsites de SEO verslechteren. Uit de discussie die bij dit onderwerp op gang kwam concludeerden we dat afhankelijk van je type webshop en hoeveelheid concurrenten je per maand 3 tot 40 links moet builden voor meer traffic.

Online, off site traffic genereren

Traffic genereren met behulp van externe websites

  • MailChimp
    Door de komst van veel nieuwe mediakanalen wordt de kracht van digitale nieuwsbrieven zwaar onderschat. Het advies vanuit de usergroup was dan ook: Heb je een grote database? Benader deze dan met mail, deze database bestaat namelijk uit (poti-)klanten die al geïnteresseerd zijn. Specifiek voor MailChimp is het niet altijd rendabel om een betaalde versie aan te schaffen, dit is afhankelijk van de grootte van je database en conversieratio.
  • A/B testing in MailChimp
    Nadat MailChimp ter sprake kwam, volgde een korte discussie over A/B testing met MailChimp. Uit de zaal bleek dat het zeker de moeite van het proberen waard is om je database op te delen en een A en B versie van je mail te versturen.
  • Community management
    Hiermee wordt bedoeld: via verschillende kanalen een band met je doelgroep te creëren. Belangrijk is je vooraf onderzoekt welke kanalen bij je doelgroep passen, je hier een aansluitend contentplan voor opstelt en deze vervolgens uitvoert. Deze aanpak zorgt niet voor heel veel traffic, maar wel voor doelgerichte traffic en helpt daarnaast mee aan het vergroten van je naamsbekendheid.
  • Buffer
    Buffer is een koppeling met Twitter, Facebook, LinkedIn en Google+. In deze app bereid je je posts en tweets voor en verspreidt deze op vooraf ingestelde dagen en tijden. Zo hoef je niet meer ad-hoc te communiceren en blijf je bovendien top of mind bij je doelgroep. Deze aanpak zorgt voor een continue traffic naar je website.
  • Youtube instructievideo’s
    Youtube filmpjes helpen mee aan hogere Google ranking, dus aan meer traffic. Als je bijvoorbeeld instructievideo’s op Youtube plaatst, is het erg belangrijk dat deze een goede naamgeving hebben en een backlink naar je website bevatten.
  • Clubs/Vereningingen 
    Specifieke traffic kan worden gegenereerd door een banner op een website te plaatsen van een club of vereniging waar je doelgroep vaak komt. Ook hier zal dit niet veel traffic opleveren, maar wel gerichte traffic die vervolgens zorgt voor hoge conversie.

Wist je dat…?

…de nieuwste editie van Webdesigner Magazine eind januari is gepubliceerd en dat er een gaaf verslag van de MUG over top 10 Magento extensies in staat? Het magazine ligt nu in de winkel of is online te bestellen!

Magento User Group logo
Op 18 februari is de volgende Magento User Group over Magento koppelen aan externe systemen (OroCRM, OpenERP). Tijdens deze technische MUG spitsen we ons vooral toe op OroCRM en OpenERP. Hoe koppel je dit gemakkelijk aan Magento en wat zijn nou precies de voordelen hiervan? Zijn er nog andere systemen waar rekening mee gehouden kan worden? Lijkt het je interessant om hier over mee te discussiëren? Meld je dan aan op onze Meetup pagina of bezoek byte.nl/events voor meer info.

[widget id=”magereport_widget-5″ /]

Hi! Mijn naam is Dion, Account Manager at Hypernode

Wil je meer weten over Hypernode's Managed E-commerce Hosting? Plan je online meeting.

plan een een-op-een meeting tel:+31648362102

Visit Hypernode at